De Moestuin, van een jaar geleden

Dit is een blog van meer dan een jaar geleden..maar nog steeds redelijk actueel. Uiteraard heb ik wel geleerd van de lessen die ik hieronder heb beschreven. Misschien dat ik nog een poging ga wagen tot een nieuw verhaal over de huidige moestuin :) 

 

Ik lees al járen mee met Clarien haar passie voor tuinieren op haar  blog . Eerst lees ik een heleboel andere blogjes en dan eindig ik met die van haar. Want anders lees ik die andere blogjes niet want ik mòet daarna namelijk meteen de tuin in. 

Nu heb ik niet zo'n boerderij als haar maar toch iets meer grond dan bijv een rijtjeshuis. Ergens heb ik een luxe probleem. Ik wil namelijk ook gewoon een tuin-tuin en niet alleen moes-tuin. Dus moet je creatief zijn. In de voortuin kan ik geen groente verbouwen aangezien daar constant katten hun behoefte doen (en op de auto springen en tegen de auto piesen. Ja, frustratiepuntje. Ik heb wel eens bedacht dat ik mijn hond op de auto van de katteneigenaar ga laten plassen..don't worry: het blijft bij een gedachte.) .

Maar in de achtertuin heb ik iets meer speelruimte. Vorig jaar had ik zelfs een heus stukje omgespit en daar (onder andere) 11 preien ingezet. 11 dus. Weet je hoeveel er aan het eind van het seizoen overbleven om voor ons op te eten? Nul. Blijkt dat dit stukje grond een snelweg (of langzaamweg, net wat je wil) is voor mollen en muizen. En nooit geweten maar die houden dus van prei. Weg oogst. Ach, het hoort erbij.

Aan het einde van het seizoen hebben we een pruimenboom, appelboom en perenboom geplant. De bloesem deed het goed en de pruimenboom heeft al heel veel vruchten. De bloesem van de appel en peer hebben de enorme hagelbuien waarschijnlijk niet overleefd maar ik blijf nog even hopen.

Manlief had in de tussentijd een kersenboom gekocht. Zijn favoriete fruit en het was ook een deel nostalgie komende van een boerderij waar kersen werden verbouwd (en bessen maar die heeft ie zoveel moeten rissen dat ie die niet meer kan zien!). Hij had alleen niet op het kaartje gekeken. En ik had me er niet mee bemoeit. En nu blijkt het een morellenboom te zijn. En die vind hij niet lekker. Haha!

We wonen in mijn ouderlijk huis. Vroeger hadden we hier ook een aantal fruitbomen maar in de loop van de tijd zijn deze verdwenen omdat mijn ouders gek werden van de wespen. Dus toen we hier kwamen was er geen enkele fruitboom. Wel een boompje met een soort van gelige mini-appeltjes of grote gele bessen. Ik kon het niet goed plaatsen maar ik had er ook geen aandacht aan geschonken. Totdat mijn schoonzus op de koffie kwam en vrolijk zei: oh, lekker mirabellen. Wat? Ik keek haar aan of dat ze niet goed geworden was, haha. Maar ze had gelijk! Ik had twee grote mirabellen in de tuin staan. En een oogst, joh! 

Ik ben zo benieuwd naar de uiteindelijke oogst dit jaar. Aalbessen, aardbeien, blauwe bes, pruim, appel, peer, kers, mirabel, kruisbes, bietjes, knolselderij, aardappel, tuinbonen, spruiten, rabarber, peterselie, bieslook, tijm, oregano, rozemarijn, lavendel, sla, bramen, spruiten, salie...en ik ben vast nog iets vergeten.. oh ja: vijg! Stel nou dat echt alles een leuke oogst zou geven...

Ik droom nog even door.


Liefs,

Marleen




Reacties

Populaire posts van deze blog

Geen excuses, geen gecancel maar liefde

Wat doe ik voor tien uur?

Boekverslaving