Allemaal veranderingen

 Ik had het in een vorige post al aangegeven: er gaat dit jaar veel veranderen!

Ik heb voor mezelf allemaal doelen gesteld. Om eerlijk te zijn, twijfelde ik even of ik deze nu al hier zou delen..want alhoewel ik de doelen gesteld heb, ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik ze moet gaan bereiken. Tips zijn dus altijd welkom!

Nou, pak de koffie er maar bij! Komt 'ie:


Verandering 1: aan het eind van het jaar wil ik zoveel mogelijk, met mijn gezin!, vega eten.

Dit gaat echt de goede kant al op! Ik heb nog niet geturfd maar denk dat we al over de helft van de dagen vega eten. We komen er wel. Het is even zoeken naar andere recepten en alternatieven voor vlees.

Verandering 2: afval drastisch verminderen en dat wat er is nog beter scheiden.

Ik kan echt lui zijn als het bijvoorbeeld slecht weer is. Wat ook niet helpt is dat het betaald afvalscheiden verdwenen is. Voorheen loonde het echt om goed te scheiden. Nu kan je zo weer alles in de ondergrondse kliko gooien. Jammer!

Verandering 3:  nog meer spul het huis uit en wat er in komt moet duurzaam zijn.

Hier ga ik gelukkig goed! De bananendozen moeten aangesleept worden, joepie! Ik zie de '1-ding-per-dag-challenge regelmatig voorbij komen: ik heb al voor een paar jaar dingen de deur uit gedaan, haha! Hier blijf ik nog wel even mee bezig. Op een enkel ding na wat we proberen te verkopen, gaat alles naar het goede doel.

Verandering 4: het huis nog verder isoleren  

Dit is iets wat ik met manlief samen moet doen. We willen de vloer nog isoleren en twee muren moeten nog. Daarnaast willen we toch gaan kijken naar gordijnen. Niet dat die hier echt nodig zijn voor de inkijk maar wel om de warmte binnen te houden! Ik heb over de 50 ramen in huis waarvan maar een deel gordijnen heeft. Deze hebben we zelf kunnen maken maar in de woonkamer, waar ze hard nodig zijn voor isolatie is het een probleempje.. Daar gaan we het komend jaar dus over nadenken.

Verandering 5: een grote schoonmaak in mijn hoofd 

Tja, als je veranderingen wil doorvoeren, zal je bij jezelf moeten beginnen. Ik heb last van wolken in mijn hoofd die mij het zicht soms belemmeren op een uitkomst of antwoord op mijn problemen of vragen. Ik hoop dat door verandering 9 en 10 de wolken zullen optrekken. Ik hoorde ook van een therapeut dat het fijn kan zijn om een familieopstelling te doen. Hier ben ik serieus over aan het nadenken. Het lijkt me wel eng en confronterend.

 Verandering 6: meer zelfvoorzienend gaan leven 

Haha, nou niet gaan denken dat ik "het kleine huis op de prairie" wil gaan naspelen hoor! Alles moet ook comfortabel blijven 😂 Maar de moestuin, oké: moestuintje, behoeft dit jaar wat extra aandacht. Afgelopen zomer stond ie vol met palmkool en rabarber. Beetje onzinnig als je weet dat we dat niet of nauwelijks eten, haha! Dus daar ga ik de komende maand een planning voor maken!

Verandering 7: iedere dag een half uur bewegen 

En dan ben ik niet eens streng voor mezelf! Half uur bewegen is ook: met de hond lopen of met de fiets de jongste naar school brengen. Waarom dan toch op dit lijstje? Nou, omdat daar vaak dus niets van komt. Ik ben wel de hele dag in beweging in huis maar ècht bewegen..🙈 (zal ik maar niet vertellen dat ik een mooie hometrainer, step-ding, boksbal en gewichten in huis heb?)

Verandering 8: zorgen dat jongste kind een gezond gewicht krijgt 

Jongste heeft nogal wat problemen. Heeft ook tijd lang aan hele gore medicatie gezeten. Zijn gewicht valt officieel in de klasse 'overgewicht' en dat met 10 jaar vind ik zorgelijk! Hij vindt sporten niets en dus zit hij het liefst de hele dag. Aandachtspunt voor mij! Samen aan de slag dus.

Verandering 9: meer tijd nemen om na te denken 

Of wel om gewoon te zitten in combinatie met verandering 10. Ik kan nogal 'spontaan' op dingen reageren. Op zich vind ik dat een mooie eigenschap maar het is soms ook niet altijd even handig *ahum* . Denken dus voordat ik wat zeg of doe. En beter nadenken over van alles en nog wat. Voors en tegens tegen elkaar afwegen, dat soort dingen.

Verandering 10: meer zelf-tijd, in ieder geval een half uur per dag 

Dit wisten jullie nog niet! Als ik tijd voor mezelf neem dan houdt de wereld op met draaien! Mijn gezin functioneert niet meer, het kabinet valt en de klimaatcrisis wordt nog erger. Om nog maar niet te spreken van de allernieuwste coronavariant die nog niet bestaat die dan opkomt. Oftwel: ga eens iets fijns voor jezelf doen mens! Je bent echt wel vervangbaar en de wereld vergaat niet hoor! (en toegegeven: ik kan die oplaadtijd best wel gebruiken!)

 

Zo, dat is dus best een lijst. En om eerlijk te zijn, heb ik nog meer wensen op mijn lijst staan zoals zuiniger met geld, beter slapen, mijn lijf meer onderhanden nemen, schermtijd beperken. Dit kunnen ook tussenstappen zijn zodat ik bijvoorbeeld Verandering 5 kan gaan afvinken.

Sommige dingen zijn lastig. Ik wil best de afvalberg verminderen maar om nou tientallen euro's duurder uit te zijn om ergens verpakkingsvrij boodschappen te kunnen doen, is voor mij nu nog een brug te ver. Er zit hier overigens ook geen verpakkingsvrije winkel in de buurt en alles online bestellen en behoorlijk wat geld uitgeven aan statiegeldpotten vind ik ook niks. 

 En, heb je je koffie op? 😂

(volgende keer wat foto's van huis en of tuin!)

 

Liefs,

Marleen

Reacties

  1. Ja, mijn eerste kopje is leeg, en wat een goede voornemens.
    Afval scheiden gaat hier super goed (dankzij mijn man!!!) tijd voor mezelf , ik lees graag en elke dag is er wel een momentje dat ik met m'n neus in een boek zit.
    Maar ik heb makkelijk praten: onze 4 zonen zijn de deur al uit...
    Wandelen doen we graag, maar niet elke dag.
    Vega is niet aan ons besteed...
    Maar je hebt er een gezellige blog van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik word wel enthousiast van jouw lijst! Roep bij alles 'ja' van herkenning. Kom ik gelijk bij jouw punt 9..... wat ook weer herkenbaar is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe herkenbaar.
    Laat je ons af en toe ook weten of het lukt?
    Dat is voor ons dan weer een schop onder de .....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Geen excuses, geen gecancel maar liefde

Wat doe ik voor tien uur?

Kerstkaarten