Dom versus Weldenkend

Zestig jaar geleden was het gebruikelijk dat men rookte. Sterker nog: het was 'gezond'. Menig mens werd aangespoord om vooral toch te gaan roken.



Jaren geleden werd men op de voordelen van je kindje bij je dragen gewezen. De Baby Bjorn deed zijn intrede.



Als we nu iemand zien roken vragen we ons vertwijfeld af: waarom? We weten met z'n allen dat het slecht is, dat het dodelijk is, zelfs in de derde graad kankerverwekkend. Ieder zijn eigen keus uiteraard (zolang ik er maar niet aan blootgesteld word). We hoeven hier niet over te discussiëren, we weten allemaal hoe het zit.  De feiten liggen op tafel en de onderzoeken zijn onomstreden. Als je de keuze maakt om wel te gaan roken, noem ik dat dom. Je moet het zelf weten, maar ik vind het dom. Ik kan het ook anders omschrijven dan is het minder pijnlijk om te horen: niet erg verstandig. Helpt dat?



dom (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1met weinig verstand

 

Toen ik mijn eerste kind kreeg had ik nog nooit van een draagdoek gehoord. Ja,  vrouwen in Afrika hadden die, maar niet hier in Europa. En als melk niet meteen uit je borst kwam dan ging je over op kunstvoeding. Zo ging dat bij mijn eerste kind. Sterker nog, dat deed ik ook zo bij mijn tweede kind. Bij mijn derde begon er een lichtje te branden en bij mijn vierde had ik het eindelijk door! Was ik dom? Ja! Ik had namelijk weinig verstand. Had me niet goed ingelezen. Had geen navraag gedaan. En ik heb ook pech gehad doordat ik tot twee keer toe een ongemotiveerde lactatiekundige heb getroffen. Ook daar heb ik van geleerd. En nu ben ik op dit vlak een, nog steeds lerend, weldenkend mens geworden. 



wel·den·kend (bijvoeglijk naamwoord) 1juist denkend; verstandig



Zo ook met de draagdoek. Toen ik me daarin ging verdiepen ben ik heel wat te weten gekomen. Over wat goed is en wat slecht is. Ik heb heel bewust een goede keuze kunnen maken. Uit alle literatuur bleek dat de Baby Bjorn slecht is voor je kindje. Ik ga dat in mijn blog niet verder uitleggen. Als je daar meer over wil weten, verwijs ik je naar: 



http://www.basvanderveen.nl/bascinaties/babybjorn-potentieel-risico-voor-elk-babylichaam





Ik oordeel niet over vroeger. We hebben allemaal keuzes gemaakt die we, hopelijk als het niet zulke verstandige bleken te zijn, niet nog een keer zouden maken. 

Vroeger dacht met dat roken gezond was. We weten nu beter. Vroeger dachten we dat de Baby Bjorn geweldig was. We weten nu beter. Laten we ons voordeel doen met wat we nu weten! En dom geweest zijn is niet erg als je er maar van geleerd hebt. 



Waarom ik dit schrijf? Omdat er vandaag wat dames vielen over mijn opmerking dat het toch wel dom is als je nog een Baby Bjorn gebruikt.  Nee, het is niet altijd fijn om je hoofd boven het maaiveld uit te steken, maar zoals Bas van der Veen al zei: "Misschien werd je boos toen je dit stuk las. Of zelfs verdrietig. Maar
vergeet alsjeblieft niet dat we alleen maar van elkaar kunnen leren als
we soms ook onze eigen overtuigingen in twijfel durven te trekken.
Daarnaar te handelen." 





Liefs,


Marleen 





ps Als jij je er beter door voelt: ik ben op heel veel vlakken nog steeds heel erg dom hoor ;) 

Reacties

  1. Als ik hoor wat mijn ouders (flink) op leeftijd en vroeger mijn oma als waarheden verkondigden... maar ja, zo werd ze dat geleerd. En soms blijkt het heel slim om tegen alle adviezen in je eigen mening te hebben en door te drukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hai marleen even een reactie op je vraag voor de kokosolie, zoek naar royal green , odeurless coconutcream , 100 % organic , hopelijk kan je het zo wel vinden, dit is echt de goedkoopste, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Geen excuses, geen gecancel maar liefde

Wat doe ik voor tien uur?

Kerstkaarten